Terugblik 2011
Het woord van 2011 was tuigdorp volgens de Dikke Van Dale. Ook het woord "crisis” leek omarmt door de media. Genoemde woorden blinken niet bepaalt uit in positiviteit. Er zijn immers legio kansen
Het blijft mijn passie om de behoefte van klanten te koppelen aan het aanbod van bedrijven. In mijn werk staat de klant voorop. Net als het ontdekken en bevredigen de behoefte van klanten en klantgroepen. Dit blijft zeker voorop staan, ook in 2012!
In 2011 heb ik Stenden Hogeschool tijdelijk ondersteund in de internationale marketing. Prachtig werk voor een fantastische Onderwijsinstelling met veel gedreven mensen zowel in áls voor de klas. Is het niet fantastisch om jonge mensen boordevol ambitie te ondersteunen in het vinden van de juiste onderwijsinstelling voor het waarmaken van hun dromen? Mooi werk en goed resultaat geven vaak bijzonder veel voldoening.
Naast mijn werk voor Stenden Hogeschool heb ik ANWBAutoverkoopservice geholpen te schuiven van plek >500 in Google naar nummer 11 op – uiteraard vertrouwelijk – het zoekwoord waarop zij gevonden wil worden. Nét niet de 1e pagina. Waarom zij niet verder investeren om op de 1e pagina in Google te komen? Simpel: Met een bestand van ruim 3miljoen ANWB leden is SEO (Zoekmachine Optimalisatie) niet de meest efficiënte manier om je marketingbudget te besteden. Dit is mij niet zo verteld, maar zo leer ik het wel in de verschillende marketingtrainingen die ik volg en geef. De belangrijkste marketingles die je hieruit leert is: maak een lijst van mensen in je doelgroep en houd contact via Facebook, LinkedIn, Twitter of..e-mail! Uiteraard is er ook een mooi systeem beschikbaar om via SMS contact te houden..de mogelijkheden zijn eindeloos. Het begint met ambitie nietwaar?
In mijn werk kwam ik soms tegen dat ik op onderdelen meer ambitie had dan de klant. Ik wil dat mijn klanten sneller groeien, meer omzet genereren, besparen op marketingkosten, slimme marketingprincipes toepassen en..ben me er bewust van dat dat op zich niet ALTIJD echt klantgericht is!
Heerlijk hoe ambitie je inzicht kan geven met behulp van een beetje zelfreflectie. Mijn excuses als ik afgelopen jaar ergens iets te enthousiast was of teveel kansen zag en kort door de bocht een kansrijk concept of goedkope marketingoplossing bedacht zonder daar ook maar enige vorm van marktonderzoek voor te verrichten. Vergeef me, want ik respecteer uw visie en weet zeker: U waardeert mijn intenties en mijn resultaat!
Dus ook dit jaar zal ik hier en daar met respect voor mijn omgeving enkele zaken op scherp stellen en mezelf hardop afvragen: "Welk effect heeft dit op onze klanten?" of "kunnen we niet gewoon 10 keer zoveel omzet behalen volgend jaar?" of "Wat nou als we 10% van ons marketingbudget overhouden, hoe kunnen we dan contact onderhouden met onze klanten en toch groeien?". Ik kan niet wachten..en ja..waar wacht u nog op nietwaar? Waar het om draait is dat je anderen verder brengt en dat doen we uiteindelijk samen, met veel plezier, drive en het team en de mensen en respect voor elkaar!
Het belangrijkste wat ik in 2011 heb gedaan is ruim 15% van de bruto omzet besteed aan Marketingtraining. Het lijkt - in deze luide, drukke, razendsnel, veranderende wereld - belangrijker dan ooit om op de hoogte te zijn van de nieuwste en slimste manieren om marketing efficiënt en effectief te verrichten en verbeteren, nietwaar? De kosten zijn hoog, maar het is mij duidelijk dat het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle mensen en ondernemers kennis een dominante rol speelt. Daarnaast ben ik begonnen met investeren in een platform waarop vraag en aanbod online bij elkaar gebracht wordt. In 2012 meer hierover.
Laten we terugkijken op mooie belevenissen en uitkijken naar een prachtig jaar. Ik wens alle mensen op de wereld of we hebben samengewerkt of elkaar totaal niet kennen, deze dag, deze week, dit jaar, dit moment veel plezier en een goede gezondheid!
Prettige dag en veel plezier en succes vandaag, graag tot ziens in 2012!!
< Vorige | Volgende > |
---|